ATTS "Tram Tuesdays"
ATTS "Tram Tuesdays"

Bimonthly cycle of videoconferences, on Tuesday evening at 9.00 pm (Central Europe Time).

Membership Campaign 2021
Membership Campaign 2021

ATTS does not stop! 15 years together, support us again! The 2021 membership campaign is open, download the registration form! 

Subscribing is simple:

- download the Registration formicona pdf

- fill it and sign it
- send it as an attachment (scanned or photographed) by e-mail to: presidente at atts dot to dot it
- pay by bank transfer (IBAN IT 97 M 07601 01000 000071561666 made out to: Associazione Torinese Tram Storici)
- receive a confirmation messagge after subscription.

 

Event lockdown
Event lockdown

Due to Covid19 emergency, all events and external meetings are suspended until further notice.

Follow us on the Internet, social media and Zoom!


  • Welcome to the official internet website of Atts!

    Atts, Turin's Historical Tramways Association is a non-profit association open to private individuals and public institutions. It was founded in 2005 to promote the tramway as an historical and cultural resource for the city, besides being a durable and environmentally friendly means of transport. It is partner of Gtt - Gruppo Torinese Trasporti , with the aim to create a "running tramway museum" where historical tramcars do not lie still in a depot but run every day, offering to both visitors and residents the emotion of a unique trip through culture and history.

Agenda

Do you know...?

  • The streetcar 116 is over 100 years old: it was built in the year 1911!

Torino e i tram: 149 anni insieme

 Registration Closed
 
0
Category
Eventi
Date
Tuesday, 29 December 2020 17:00
Venue
Da p. Carducci a p. Castello con sosta fronte Teatro Regio - Fermata 409 - CASTELLO CAP
10124 Torino TO, Italia

149 anni orsono, la sera del 29 dicembre 1871, come riporta la “Gazzetta Piemontese” ebbe luogo “in mezzo a grande concorso di cittadini” la corsa inaugurale del trasporto su rotaia a Torino, prima città in Italia, dopo che nel luglio dello stesso anno il Comune concesse all’ing. Zaverio Avenati “la facoltà di collocare sul suolo pubblico un binario di guide di ferro per servizio di vetture o miniautobus a cavalli tra la Piazza Castello e la Barriera di Nizza, percorrendo le Vie Accademia delle Scienze e Lagrange e la strada di Nizza”. La “Barriera di Nizza” era il punto di accesso sud della cinta daziaria, in corrispondenza dell’attuale Piazza Carducci, uno dei punti di passaggio tra la città e la campagna, a due passi dal costruendo Deposito Locomotive di Torino Smistamento e dalla futura Fiat Lingotto. L’Associazione Torinese Tram Storici nel pomeriggio del 29 dicembre 2020 ricorderà l’avvenimento con una corsa tra Piazza Carducci e Piazza Castello attraversando via Nizza, corso Sommeiller, via Sacchi, via XX Settembre, via Micca, non essendo più percorribile il tracciato di 149 anni fa lungo l'intera via Nizza e via Lagrange. Mancando il tram a cavalli di allora, protagonista sarà il tram più antico di Torino: la motrice 116 della Diatto che a breve compirà 110 anni. A causa delle attuali imposizioni di prevenzione non sarà possibile salire a bordo del tram ma si potrà seguire l'evento in diretta Facebook oppure si potrà visitare la vettura in piazza Castello (lato teatro regio) tra le ore 17.30 e 18.30 circa.

 
 

All Dates

  • Tuesday, 29 December 2020 17:00

Powered by iCagenda